Els Hipnosedants

Els hipnosedants (tranquil·litzants, sedants i/o somnífers), com per exemple: lorazepam, diazepam, alprazolam, etc, són medicaments indicats per calmar l’angoixa i/o l’estrès, per ajudar a dormir, a l’inici del tractament antidepressiu, com adjuvant per reduir el dolor i com a relaxant muscular.

El consum d’hipnosedants a Espanya  ha anat creixent els darrers anys. Segons l’informe 2020 sobre alcohol, tabac i drogues il·legals a Espanya basat amb les dades fins l’any 2018, un 18,4% de la població declara haver pres aquests tranquil·litzants o somnífers alguna vegada a la vida.

Segons el qüestionari de salut en temps de confinament pel coronavirus, el percentatge de població que refereix simptomatologia ansiosa és quatre vegades més gran que abans del confinament i es triplica el consum d’hipnosedants prescrits, i el de no prescrits augmenta 10 vegades.

Poden ser molt útils (han demostrat la seva relació de benefici durant períodes breus de temps, no majors de 3-4 setmanes) però cal seguir les indicacions mèdiques i fer-ne un bon ús. Necessiten una constant supervisió mèdica i per ser dispensat a les farmàcies necessiten prescripció mèdica.

Perills i addiccions

Cal evitar el consum prolongat d’aquests medicaments ja que:
  • poden desenvolupar tolerància: el cos pot acostumar-se al medicament i perdre efectivitat.
  • poden generar dependència: pot fer sentir que es necessita el medicament per estar bé.
  • pot aparèixer síndrome d’abstinència si s’interromp el consum o es redueix la dosi bruscament després d’un ús perllongat provocant ansietat, tremolors, espasmes musculars, irritabilitat, alteracions de la percepció, insomni i convulsions, que pot durar temps.

Foto

Determinats medicaments hipnosedants poden provocar disminució dels reflexos, desorientació i descoordinació i augmentar el risc de patir accidents (de trànsit, domèstics, laborals). Si s’ha de conduir llargs recorreguts i/o utilitzar maquinària pesada, tingueu-ho en compte.

Consells

Foto 

  • Només s’han d’emprar prescrits per un/a metge/essa i amb recepta mèdica.
  • Encara que els hagin receptat un cop, cal demanar una opinió mèdica abans de tornar-ne a prendre. L’automedicació pot implicar riscos per la salut.
  • No canviarem la dosi prescrita pel metge ni interromprem el tractament per iniciativa pròpia. També és important respectar el temps d’indicació del medicament.
  • No prendre mai amb altres medicaments (inclús els que no necessiten recepta mèdica: antigripals, medicaments per la tos, etc) o plantes medicinals sense consultar-ho abans amb el/la metge/metgessa o farmacèutic/a.
  • No s’han de barrejar amb depressors del sistema nerviós (alcohol i/o altres drogues) i amb substàncies psicoestimulants (tabac, begudes energètiques, cafeïna, etc). Es poden potenciar els seus efectes adversos o disminuir els seus efectes terapèutics.
  • La teràpia psicològica i uns bons hàbits saludables (mantenir-se físicament actiu/va, aprendre coses noves, cuidar les relacions amb els altres, procurar un descans suficient, seguir una dieta saludable, etc.) poden ajudar.
  • Consultar la situació particular o els dubtes que es tinguin amb els professionals sanitaris.

SI TENS INSOMNI

El millor tractament és millorar els hàbits de son. Cal seguir una rutina.

  • Dur a terme activitats relaxants a la tarda.
  • Fixar unes hores per anar a dormir i llevar-se i no variar la rutina els caps de setmana.
  • Llevar-se a la mateixa hora encara que no s’hagi dormit bé.
  • Evitar dormir durant el dia.
  • Foto

    Practicar exercicis de relaxació.

    Fer exercici durant el dia.

    Evitar la cafeïna i l’alcohol.

    Si en 20 minuts no ens hem adormit: llevar-nos i tornar-ho a provar quan tornem a agafar el son.

    SI TENS ANSIETAT I/O ESTRÈS

  • Identificar allò que ens produeix l’angoixa i veure quines accions podem dur a terme per reconduir aquesta situació. Cal adonar-se que la importància de la situació estressant rau en un/a mateix/a.
  • Si una situació no pot ser modificada, cal buscar-hi solucions.
  • Trobar petits intervals de descans en la vida diària.
  • Identificar i reforçar allò que fem bé.
  • Planificar les tasques que durem a terme per no saturar-nos.
  • Fer exercici físic, tècniques de relaxació o mindfulness. Ens ajudarà també en els símptomes físics que a vegades apareixen en casos d’estrès.
  • Evitar prendre estimulants o relaxants per adaptar-nos a la situación.
  • Foto

     

    I recordi: Davant qualsevol dubte consulti al seu metge o farmacèutic.

     

    BIBLIOGRAFIA:

    COL·LEGI OFICIAL DE FARMACÈUTICS DE TARRAGONA.
    Díptic: Hipnosedants. En fas un bon ús ?

    DEPARTAMENT DE SALUT. GENERALITAT DE CATALUNYA. Pastilles per al malestar. Pensem-hi!    [En línia]. Barcelona. <http://drogues.gencat.cat/ca/detalls/Noticia/alcohol-limits-00001> [Consulta: 14 de desembre 2020].

    OBSERVATORIO ESPAÑOL DE LAS DROGAS Y LAS ADICCIONES (OEDA). MINISTERIO DE SANIDAD, SERVICIOS SOCIALES E IGUALDAD. GOBIERNO DE ESPAÑA. INFORME 2020. Alcohol, tabaco y drogas ilegales en España. [En línia]. Espanya. <https://pnsd.sanidad.gob.es/profesionales/sistemasInformacion/informesEstadisticas/pdf/2020OEDA-INFORME.pdf > [Consulta: 14 de desembre de 2020].


    Els informem que la nostra web utilitza cookies de tercers tècniques per recopilar informació estadística dels usuaris que accedeixen a la web.
    Aceptar tot. OK Més informació aquí